izgonirea din Paradis

Ai si tu, acolo, o mogaldeata simpatica foc. Si e timpul sa mearga la scoala (condoleantele mele!) Dar la ce scoala? Si, apoi, la ce invatatoare? Nu este vorba de un om pe care il alegi pentru o seara (baby-sitter) ci, foarte probabil, cineva care va exercita o influenta semnificativa asupra purtatoarei de gene timp de patru ani.

Decision-making time! Ai cunoscut pana acum oameni (foarte) inteligenti (conform testelor sau conform succesului academic) care, in situatii reale de viata, au luat decizii proaste, avand de suportat consecintele acestor decizii (eventual) ani in sir? Ei bine, poate nu vrei sa fii unul/una dintre ei.

Asa ca stai si cugeti. Si reflectezi. Si analizezi. Si discuti. Si argumentezi (cu cine?) Totusi, pana la urma, trebuie sa iei o decizie. Nu poti lasa prichindelul sa aleaga, de pilda aratandu-i niste poze: „Mami, pe care din persoanele acestea ai vrea sa o vezi mult timp de acum in acolo, aproape zilnic?” Si nici pe invatatoare (pick me, pick me!) nu le poti intreba: „Ia uitati ce copil adorabil, il vrea cineva?”

Vreau sa te ajut, nu in sensul de a-ti spune pe cine sa alegi (cunosti opinia mea despre scolile conventionale) ci de a-ti oferi un criteriu suplimentar de orientare. Aproape sigur il intuiesti insa eu vreau sa-i dau si o intemeiere stiintifica:

Daca ai de ales evita intotdeauna o invatatoare aflata in primul an de predare!

Da, experienta conteaza. Daca e sa ma iau dupa Rockoff, conteaza in proportie de 0,17 SD (unde SD este deviatia standard), atunci cand comparam diferentele medii dintre performantele copiilor la reading atunci cand au beneficiat de profesori cu un an respectiv 10 ani de experienta. Iar cele mai mari diferente apar in primul an de scoala.

Dar cei tineri sunt la curent cu cele mai noi cunostinte din domeniu, sunt plini de entuziasm si foarte disponibili afectiv, nefiind uzati de ani si ani de practica profesionala. Da, da! Categoric! Absolut! Ai perfecta dreptate. Si acum, daca te simti mai bine pentru ca te-am aprobat, renunta la idealismul nevrotic si alege o invatatoare experimentata. Daca poti alege o scoala alternativa, si mai bine. Iar daca nu ai facut copii de la bun inceput, e minunat (ups, mi-a zburat ceva pe deasupra capului!)

Rockoff, Jonah E. 2004. “The Impact of Individual Teachers on Student Achievement: Evidence from Panel Data.” American Economic Review, 94(2): 247 – 252.

 

Rockoff, Jonah E., and Cecilia Speroni. “Subjective and Objective Evaluations of Teacher Effectiveness: Evidence from New York City.” Labour Economics.

 

Rockoff, Jonah E., and Douglas Staiger. 2010. “Searching for Effective Teachers with Imperfect Information.” Journal of Economic Perspectives, 24(3): 97-118.

[

Comentarii oprite.