Aveti cumva un ceas? (nu, nu ma intereseaza ora)

Ai vazut vreodata, de aproape (in marime naturala, nu in poze) un Super Ice Cube de la Chopard? Nici nu stii ce e, nu-i asa? (eu nu stiam pana adineauri) E un amarat de ceas in valoare de un milion de dolari (plus un maruntis de 100.000).

Poate iti sunt mai familiare unele exemplare de la Blancpain, Vacheron-Constantin (Costica?), Audemars Piguet sau  mai popularul Rolex. De ce ar da cineva 300.000 de dolari pe un ceas? Sau 70.000? Sau, Dumnezeule (din „ceasornicarul orb”, hi hi!), chiar si 5.000 USD?

Sunt doar niste ceasuri care arata ora!

Un Timex de 5 dolari, la mana a doua, este la fel de bun. Sau, si mai economic, nici un ceas daca ai deja telefon mobil (si cine nu are in zilele noastre?)

Si atunci, de ce oamenii (unii) cheltuie sume exorbitante (indecente?) pe obiecte (ceasuri, in acest caz) care isi indeplinesc functiile in acelasi mod in care o fac  si cele mai banale ceasuri? (ar fi mers aici „poncife”?-doar pentru connaisseuri)

Ok, unul din ceasurile acelea scumpe corecteaza erorile de miimi de secunda introduse de campul gravitational al Pamantului. Cui ii pasa daca stie ora exacta cu o aproximatie de 0,05 secunde? Nu acesta este motivul pentru care oamenii dau sute/zeci de mii de dolari pe ceasuri. Nu sunt niste nevrotici ai orei exacte. Si nu sunt nici personalitati de tip histrionic (ma refer la medii statistice, nu la indivizi izolati). Si atunci, de ce o fac? De ce investesc sume enorme pentru a intra in posesia unei informatii pe care, cu un pic de bunavointa, ar putea sa o obtina gratis?

Pentru ca nu intimitatile cu fiul lui Uranus si unul din cei 12 titani (Cronos) ii intereseaza. Fuck the time management! Cu totul altceva conteaza, nu cunoasterea hiperexacta a timpului. Daca as spune ca achizitionarea ceasurilor scumpe (si etalarea lor, neaparat, altfel unde e distractia?) este legata de reproducere m-ai crede?

Este dreptul tau sa nu ma crezi. Poate iti este teama de psihologia evolutionista. Eu o apreciez (cu discriminare). Iar una din predictiile ei exact asta este: oamenii isi vor semnala intr-un mod puternic statusul!

Doar cu ajutorul ceasurilor? Hai, nu fi copil(a)! Case, masini, haine de firma, computere, telefoane mobile (ai facut rost de iPhone 5?). Ce sunt acestea? Chiar e nevoie de o casa cu 6 camere? Sau de o poseta de 10.000 de euro? Sau de un Rolex Gold White Diamond de aproape 20.000 USD? (just for ladies)

Nu serveste la nimic (din perspectiva genelor egoiste) sa ai un status inalt daca nu il semnalezi. Aceasta este functia psihologica a obiectelor (foarte) scumpe. Sunt:

indicatori de status

Pamantul e plin de psihologi evolutionisti, varianta folk. Nu spun ca acesta ar fi un lucru rau (atentie la eroarea naturalista!). Constat, mereu, cu uimire (nu pot scapa de acest sentiment). Si, uneori, impartasesc.

PS Din pacate aveam un Harry Potter Premium Excenter, scuze, scuze, un Harry Winston, ma grabesc (spre moarte), pe la 40.000 USD dar nu stiu ce am facut cu el in timp ce eram intr-o stare modificata de constiinta, varianta jungiana. Am fost devastat de aceasta pierdere deoarece un asemenea ceas, intr-un calcul evolutionist (cavemen logic) este echivalent cu…off, nu indraznesc sa spun (tocmai m-am intors de la un ING Self Bank de la care am aflat, in timp ce ma uitam pe pereti, ca in Uganda, pe la 1600, o femeie putea fi cumparata cu doua scoici).

Tipareste acest articol Tipareste acest articol

Comentarii oprite.